12 tips voor een sterk merk

05.02.2022

Een sterke merkidentiteit is essentieel voor ieder bedrijf, van groot MKB tot eenmanszaak. In de sterk concurrerende wereld van vandaag kan het hebben van een zichtbaar merk het verschil betekenen tussen succes en mislukking. Daarom is het belangrijk om strategieën toe te passen en consistent door te voeren om het bouwen van het merk doorlopend te bevorderen. Een sterk & zichtbaar merk? Hieronder geven wij je 12 tips.

  1. Ken jezelf en ken je organisatie. Weet wat de intrinsieke motivatoren zijn van jouw mensen en ga vanuit hier te werk. 
  2. Ken je klanten; weet voor wie je marketing doet en waarom. 
  3. Gebruik pakkende bedrijfsteksten en een slogan. Hoe gerichter hoe beter. Herhaal dit waar het kan zodat het herkenbaar wordt. 
  4. Breng het merk niet alleen tot uitdrukking met woorden maar versterk het ook met beelden. Bepaal welk beeld jullie willen dat men onthoudt en creëer dit beeld. 
  5. Maak het aantrekkelijk en dus gemakkelijk om jullie te onthouden; een onvergetelijk merk maakt een onvergetelijke indruk. 
  6. Wie op wil vallen moet tegenwoordig zijn nek uitsteken; werk met opvallende beelden, kleuren, statements, geluiden etc. 
  7. Wees moedig door een eigen visie/opinie/stijl in te nemen en hieraan vast te houden. Authenticiteit werkt altijd!  
  8. Geef een beetje, krijg veel terug. Mond-tot-mondreclame is krachtig, kun je het voor jullie merk laten werken?
  9. Focus op kernactiviteiten van jullie bedrijf. Zet enkel deze activiteiten in de etalage zodat duidelijk is wat jullie aanbieden en zeker ook wat niet. 
  10. Wees niet bang om emoties los te maken rondom jullie bedrijf, product of dienst. Emoties zijn de basis van een sterke branding. 
  11. Vertegenwoordig zowel werknemers als klanten online. Breng waar het kan eigen medewerkers en echte klanten in beeld. 
  12. Last but not least: Gebruik humor: vreugde maakt de mens. 

Good luck!